Lina

På språng, på gång!

Publicerad 2013-08-07 10:00:00 i I huvudet på Lina, Resan mot polishögskolan,

söndagen!
 
Efter att ha vinkat av PP tog jag tillfället i akt och försökte hinna med att träffa vänner jag inte ser allt för ofta. Anders, Linnéa och Malin. Lunch med den ena, eftermiddagsfika med den andra och kvällspaj med den tredje! Alltid lika kul att hinna ses en stund med mina fina gymnasievänner. Tur att de alla råkade befinna sig i umeå när jag hade vägarna förbi. Lyckades även klämma in Moster som precis kommit hem från sin semester när jag ville besöka henne. Där blev det en lättare middag. 
 
En rolig och fullspäckad dag med många kramar och uppdateringar i vad som händer i våra liv just nu. Det är så himla skönt att ha dem. Vänner som jag inte pratar med på daglig basis men som det känns precis som vanligt med. Vänner som varit en så nära under tre år, som vet hur man var då men som lär känna en på nytt. Och vice versa så klart. Fascinerande att följa deras resor mot att bli vuxna, utbildade, yrkesverksamma, träffa partners, bli sambos, husägare mm. Fascinerande att de är intresserade av min livsbana. Än har inga av oss barn men vem vet när den första knodden kommer. 
 
Sent på kvällen var jag alltså klar med sista besöket, hos husägaren och pajbakaren Malin. Tog mig till vännäsby för att övernatta hos Mormor och Lennart. Där blev vi sittande i flera timmar bara pratandes vid köksbordet. Helt slut däckade jag efter midnatt i deras gästrum. 
 
 
 
Måndag, denna måndag fylld av överraskningar. 
 
Helt plötsligt vid frukostbordet frågade mormor när jag får veta om jag går vidare i uttagningarna för polishögskolan. Tja, svarade jag, idag kanske, eller imorgon eller nästa vecka... Samtidigt som jag berättade att vi skulle få besked "i början av augusti, typ v 32" tar jag per automatik upp mobilen och ser att jag har fått ett mail från [email protected]
 
...
 
Ni som varit med vet att för att kunna läsa mailet måste man logga in på ansökningsportalen. Att på en smartphone med skakiga fingrar knappa in sig på en hemsida som inte är anpassad för mobiler/surfplattor är inte det enklaste. 
 
Med dunkande hjärta loggar jag in och det första jag ser är "Du har kallats till tester på rekryteringsmyndigheten"
 
Fantastiskt! Ännu ett steg närmre mot drömyrket. Att få hjälpa. Det är grunden i varför jag vill detta. Att hjälpa de som inte haft det så bra som jag, att med styrkan jag bär inom mig orka finnas för andra i tuffa och kränkande situationer. Är även lockad av att jobba som utredare och /eller kriminaltekniker. Att hålla många trådar under kontroll, att veta var man ska börja för att nysta ut en händelse så den kommer så nära sanningen som möjligt. Att göra detta på ett etiskt försvarbart sätt så människor i efterspelet av en händelse får ett bra bemötande. Något jag har förstått att många led inom det svenska rättsväsendet måste jobba betydligt mer på. Se människan bakom handlingen. Viktigt! 
 
Jag har ett tag kvar på mig att förbereda mig då jag har blivit kallad sista veckan av testerna. 24-25 september. Då besöker jag pliktverket i göteborg. Pirrigt men jag ser verkligen fram emot det! 
 

Mitt i allt detta får jag ett sms av PP. "Det kom ett paket till dig av ett UPS-bud, jag tror jag ska ta mig en kik" 
Jag har inte skrivit om det så mycket (eller alls) i bloggen, men vi ska gifta oss i september. Det som knackade på var alltså min bröllopsklänning! Jobbigt att jag är här och den är där! Vill se om den passar NU! :)
 
Ja håhå vilken dag. Tog mig tillbaka till sorsele ensam på eftermiddagen och firade tillsammans med familjen lillebror som fyllde 16 år. Så det blev tårta på toppen av allt detta! 
 

Kommentarer & tankar

Postat av: G. L

Publicerad 2013-08-13 14:22:54

Hej!

Jag skall söka min första omgång till polisprogrammet nu i höst. Och därför har jag en relevant fråga till dig :)

Jag har hört att Polisen ställer frågor under själva lyftet, vad var det för typ av frågor?

Och, haha har du några tips ang. Harres test. Klarar man det i joggingtakt eller är det smidig som en katt som gäller :D

Tacksam för svar :)

Svar: Hej! Jag tycker dina frågor var väldigt bra, så jag har svarat dig i ett blogginlägg, hoppas det är ok! Kram Lina (sockerbitan.blogg.se)
Lina

Postat av: G.L

Publicerad 2013-08-19 22:15:02

Helt ok! :)

Tack så mycket för hjälpen.

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela