Lina

Semesteruppdatering

Publicerad 2013-07-06 17:02:38 i I huvudet på Lina,

 
 
Den utlovade redogörelsen för lillebrors examen, och tillika alltså norrlandsvistelsen lyser med sin frånvaro. Bilderna jag har från resan ligger i tryggt förvar på datorn hemma i örebro och vilar. Nåväl, jag gör väl ett försök ändå :)
 
ALBIN
Att se lillebror ta examen och alltså slutföra högstadiet (och det med bravur) var riktigt roligt! Ångrar verkligen inte att jag åkte dit, även lillasyster kunde komma ifrån jobb och åkte upp till vår hembygd för att vara med och fira. Jag reste så jag var hemma några dagar innan själva avslutningen, under den tiden umgicks jag väldigt mycket med min far. Vi klättrade på tak och jag hjälpte honom att fortsätta byta ut spåntaket på ladugården (som sedan många år tillbaka är garage/verkstad) mot ett nytt och bra plåttak. En aning mer vattentätt och snövänligt än spåntaket som snart ruttnat bort. Vi sysselsatte oss också med andra små projekt och jag slås varje gång över hur roligt det är och hur bra vi sammarbetar jag och min pappa. Att hamra, spika och såga är jäkligt kul, speciellt med en så bra handledare.  
Så kom examensdagen och båda "avgångsklasserna" sjöng egenskrivna texter på befintliga låtar. Riktigt roligt att höra om bravader de varit med om och deras syn på lärarna ;) Efteråt blev det lite mingel med klasskamraterna och lärarna, jag och Elin fick även vi några pratstunder med gamla lärare. Det var fem år sedan hon gick ut nian och hela NIO år sedan jag lämnade sorsele! Tiden går som vi alla vet vid det här laget. 
Allt som allt var resan balsam för själen och ett härligt avbrott från jobbandet som tog fart ordentligt när jag kom tillbaka till örebro sedan. 
 
Började mitt sommarvick med 100% jobb, raka veckor på ena företaget, samt fortsatte mitt ordinarie jobb 50%. Roligt men TUFFT, både rent arbetsmässigt, det är svårt och nytt, men allt det vet ni redan. Sedan kom midsommar!
 
MIDSOMMAR
Tolv tappra krigare i tre glada bilar susade från örebro och över till västkustens mest strålande pärla, fjällbacka! Vi hade det riktigt mysigt och bra, ingen kände alla men alla kände någon och efter helgen hade de flesta nya bekantskaper att glädjas åt. Vid ankomst dukade vi upp ett knytkalas, bordet dignade av läckerheter som egengjord potatissallad, läckra såser, härligt grillat kött med mera. Jag höll ett välkomsttal sådär lite spontant, efter första meningen sa PP "Men Lina, ska du hålla tal?! Neej!" Kul inledning på det talet ;) haha. Kort efter att vi satt oss till bords insåg jag att vi glömt att duka fram en av de absolut viktigaste sakerna... SILLEN. Nåja, nubben stod i alla fall på bordet. Lyckligtvis klarade vi att äta utomhus innan regnet kom (mitt under irländsk julafton, lika bra tycker jag) så vi styrde kosorna upp från stugorna mot huset på berget. Där inmundigades världens godaste efterrättspajer! Smulpajen, släng dig i väggen tre gånger om! En av gästerna hade förberett och bakade på plats en äppelpaj och en rabarberpaj som vi avnjöt med glass och färska bär. Så. Gott. Alltså! Hon använde smördeg och massa goda grejer och dekorerade sådär snyggt som man ser på film. Önskar att jag kunde lägga upp en bild men har bilderna på fel dator. För mig blev helgen inte alls vild på något sätt då jag varken orkade (sömnbrist sedan en vecka tillbaka) eller kände att jag kunde släppa kontrollen. Jag var en av tre "värdar" och eftersom vi var så många var jag/vi måna om att gästerna skulle ha det så bra som möjligt, då kan man inte vara en flaxtrasa och flamsa runt. Förutom själva midsommarfirandet hann vi besöka några av fjällbackas sevärdheter som till exempel kungsklyftan, det blev uppskattat av gästerna. Mycket trevligt som sagt men det var inte direkt en utvilad Lina som körde tillbaka hela sträckan till örebro igen.
 
Sedan väntade ytterligare en fullt-ös-medvetslös-vecka. Trodde länge att jag skulle jobba alla sju dagar den veckan, men tji fick jag...
 
MÖHIPPA
Under veckan hintade PP om att något skulle hända på fredagen efter att jag slutat jobbet kl 15. Jag som gärna vill ha kontroll och samtidigt är väldigt lojal mot mina kollegor frågade PP om jag inte skulle jobba under helgen. Efter lite lirkande (han känner mig) så berättade han att jag INTE ska jobba, han hade fixat med planeringen och tagit tjänstledigt åt mig, jag tvingade honom att ringa och dubelkolla det, vet att planeringen kan vara duktig på att glömma att lägga in ansökt och godkänd ledighet, och då är det kollegorna på plats som hamnar i skiten. Allt var dock lugnt och bara tanken att slippa jobba helgen var som balsam! Eftersom midsommarhelgen inte givit mig någon chans till återhämtning började jag bli smått överarbetad. Jag fick veta att jag skule ta tåget till stockholm på eftermiddagen och bege mig mot en bestämd plats, där skulle något hända. Mycket riktigt, iväg kom jag och när jag närmade mig platsen hoppade fyra glada "tanter" i stora hattar och fjäderbo'or (hur skriver man fjäderboa i plural, ELIN?) sjungandes och dansandes och jag blev livrädd! Haha, trodde de skulle spöka ut mig och hålla på, något jag vänligt men BESTÄMT motsatt mig! Det visade sig vara mina fyra favoritkvinnor alla kategorier, Mamma, Syster, Moster och Mormor! De hade tagit vara på min önskan jag hävt ur mig för länge sedan att min optimal-möhippa skulle vara att spendera en weekend med just dom och bara mysa! Umgås och rå om varandra. När mamma sa att detta var det enda spexet och att resten av helgen skulle bara vara mys blev jag så glad inombords (och på utsidan så klart), ett kilo tegelstenar lyftes bort från mina axlar. Helgen blev helt fantastisk! Vi bodde på ett fint hotell, med kristallkrona på rummet. Jag bar ett brud-diadem varje dag samt en enorm bling-bling ring. Första kvällen var fondue-kväll på en supermysig restaurang. Elin uppfann en ny skål: Sjöknappen, och jag har inte skrattat så mycket på läääänge. 
 
            
 
 
 
 
 
 
Andra dagen var en dag på djurgården, vi hann med rosendals trädgård, skansen och även gröna lund, som jag faktiskt aldrig besökt innan. Extra kul var det att ha med mormor som aldrig ens varit i stockholm! Hon lös upp när vi såg allsång på skansen-scenen och på gröna lund var det inspelning av sommarkrysset så det tittade vi storögt på (eller i alla fall de "äldre", jag och Elin åkte tilt, hehe). Sen som ni ser på bilden ovan så VANN JAG GODIS! wohooo! Har satsat massot på spel på liseberg förut men aldrig vunnit, så plötsligt! Haha, blev barnsligt lycklig över vinsten! En del i möhippan var förresten att jag skulle vara med på salsakurs. En dropin-tillställning på grönan som både jag och syster deltog i. Det var roligt men väldigt trångt och svårt att få ett bra flöde med rotation av partners osv. Helgen tog slut alldeles för fort och jag kunde inte önskat mig en bättre möhippa! <3
 
FJÄLLBACKA
Så var jag åter tillbaka i Örebro men bara i några timmar, fick landa och sov en natt i lägenheten men tidigt på måndagmorgon satt jag i bilen igen, denna gång ensam. Efter en omväg på ca 30 min pga bilkö kom jag tillslut fram till stugan. Tack vare min wase-app i mobilen kunde jag se att bilkön var väldigt lång samt kommunicera med andra wase:are och insåg att det bästa var att bryta sig ur och ta en annan väg. Det gick bra eftersom det inte var något mitträcke samt att vi precis passerat en motorvägsavfart. Lite trevligt var det allt att ta en annan väg. Så här är jag nu! Andas och sover, tar tupplurar på dagen och morgonjoggar ofta. Äter morötter och potatis och fikar kaffe med svärföräldrarna. Jag laddar batterierna och gör det som faller mig in. Jobbar aktivt på att undvika teknik som smartphone och dator i så stor utsträckning som möjligt. (Gör ett undantag nu alltså ;) hehe ) I morgon sent på kvällen kommer Elin och Daniel hit, syster fyller år på måndag så det blir finfint att få fira henne här.
Ha en fortsatt trevlig sommar!
 
 

Kommentarer & tankar

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-07-07 10:30:00

Underbart, underbart, underbart!!!!

Postat av: Moster

Publicerad 2013-07-08 08:45:23

Härligt att du tar hand om dig och laddar batterierna! Stockholm bjöd verkligen på sin finaste sida, men med sådana tanter är det svårt att misslyckas:)Stor kram fina Lina!

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela