Lina

26,5 timmar

Publicerad 2013-05-23 18:58:01 i I huvudet på Lina, Resan mot polishögskolan,

Så länge var jag utanför min lägenhet. På den tiden hann jag ta mig fram och tillbaka till Kristianstad och genomföra fystesterna.
Inte konstigt att det känns lite overkligt när jag nu ligger i soffan och taggar nattjobb.

 

Kommentarer & tankar

Postat av: therealimpression.blogg.se

Publicerad 2013-06-30 20:44:51

När man läser din blogg verkar det vara jätte svårt att komma in på högskolan för att bli polis. Är de det?
vad behöver man för ämnen också?

Svar: Hej!Jo, det är rätt så svårt, med ca 7000 sökande på ca 300 platser och en hård gallring är det inte så lätt. Men det ska det inte vara heller, att vara polis innebär så mycket ansvar att det är klokt med hårda uttagningar så endast de mest lämpade får möjlighet att bli poliser. Poliserna är ju till exempel de enda i sverige som har rätt att använda våld i vissa situationer, och med det krävs enormt ansvar. Så det svåraste är att visa sig lämpligt som person snarare än att ha många högskolepoäng eller att ha läst många kurser. Vanlig grundskolebehörighet krävs samt körkort. Sedan måste man ha vissa intyg, som till exempel att man är simkunnig och ett intyg från optikern om man (som jag) har ett lättare synfel. Kika in på www.polisen.se och klicka dig vidare till "bli polis" så kan du läsa mer där :)
Lina

Postat av: Martin

Publicerad 2013-07-21 02:35:26

Tja! Skulle vara sjukt tacksam ifall du kunde maila mig din Facebook ifall du nu har det.
Vill ställa lite frågor ang polis yrket (Inget man finner på hemsidor utan bara de som har utfört tester m.m)

Hade betytt mycket för mig. :)


Tack i förhand!

Svar: Självklart! Jag mailar dig!
Lina

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela