Lina

Avhållsamhetsundervisning i USA

Publicerad 2008-05-04 14:55:29 i I huvudet på Lina,

Lyssnar på ett radioreportage kring USAs avhållsamhetsundervisning. (P3 star).  Det här får bland annat ungdomarna i USA lära sig:

Kompis: Ska vi ha sex?
Du: Nej, kan vi inte ta en Pizza istället?

och förresten, vad är en kompis som vill att du ska ha sex för en kompis egentligen?



Sen att USA är ett av I-länderna med flest ungdomsgraviditeter och ändå väljer att inte kika på tex Sverige eller Frankrike som är två av de I-länder med lägst ungdomsgraviditeter...

De förespråkar total avhållsamhet, inte ens kondom är bra, för det är ju inte helt säkert. Du kan ju få STD eller barn även om du använder kondom, alltså får ungdomarna inte lära sig hur man handskas med kondomer. Det är TOTAL avhållsamhet som gäller, och inget annat.
Motiveringen från en av tupparna som lär ut avhållsamhetsteorin är: Då kan vi lika gärna ge barnen gratis cigaretter, lära dom hur man tänder dessa och se hur dom klarar sig.
Ja visst, det är jämförbart. NOT.
Hellre säkert sex än avhållsamhetsinpräntan som medför ångest när de sexuella känslorna börjar växa i individen. Hellre säkert sex än STD eller tonårsgraviditeter när driften blir för stor och ungdomarna varken har kondomer eller kunskapen om hur man använder dom. Hellre säkert sex än tvång att vara avhållsam. Vad hände med att få vara en egen individ med sin egen sexualitet. Vill man vänta är det okej, vill man inte det så ska man få lära sig hur man har sex på ett bra och hälsosamt sätt. I USA får ungdomarna inget val!

Tack och lov för sveriges sexualundervisning, trots bristerna. Vi har det inte som ungdomarna i usa i alla fall!

Kommentarer & tankar

Postat av: Anna

Publicerad 2008-05-04 18:09:35

Intressant inlägg, jag tycker också det verkar lite strängt med deras uppfostran och speciellt med tjejer.

Tack för din kommentar i min blogg, blir så glad när jag läser sånt. :) Kram i mängder!

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela