Lina

cykelbestyr

Publicerad 2009-04-23 11:03:37 i I huvudet på Lina,

För någon vecka sedan hoppade kedjan på cykeln, som så många gånger förr. Tyvärr lyckades jag inte få tillbaka den i rullning eftersom kedjan lagt sig dubbel innanför kedjeskyddet. Orkade inte hämta verktygslådan så cykeln blev stående på gården.
Ett par dagar sedan när jag kom hem från univ. var brorsan till en av hyresvärdarna och hans bygg-kollega och grejjade på gården i ett av garagen. Lång historia kort, fixade en av männen min cykel,  han både oljade in kedjan och spände den! Sweet, tänkte jag,  där slapp jag få mina händer skitiga ;)
Dagen efter cyklade jag till jobbet, det började bra men märkte att det lixom hoppade till i kedjan ett par gånger, som det inte brukar göra. Nåväl. I tisdags tog jag ut cykeln för andra gången sedan lagningen. Jag hann hela 50 meter innan hela kedjan hoppade och rasade ner, omöjligt för mig att fixa på plats. SUCK!

Så igår när jag kom hem från träningen kavlade jag upp ärmarna, gick med bestämda steg och hämtade verktygslådan! Såg när jag tittade närmre vad som var problemet. När han spänt kedjan (genom att dra bak bakhjulet) hade han inte dragit tillräckligt hårt, så hjulet hade glidit fram igen. Det resulterade i att när jag väl skruvat bort kedjeskydet och fick kedjan på plats så var kedjan slappare än någonsin. Som tur var så tycker jag om att greja och mixtra och hade noterat hur han gjorde för att spänna kedjan, så det var bara att börja skruva, och woila! Kedjan spänd! Jag drog åt uta bara den, så nu hoppas jag att det håller. Ska ta ut cykeln på jungfruturen snart!

Wish me luck!

meningen med den här historien? -Låt inte någon annan göra det du kan göra själv- eller -det straffar sig att försöka smita undan skitjobbet- eller -det krävs en kvinna för att rätta till en mans misstag- eller valfri slutkläm :P

Kommentarer & tankar

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela