Lina

Ett litet första steg

Publicerad 2012-06-22 09:02:21 i I huvudet på Lina,

Igår tog jag det första steget mot en eventuell synoperation!
Jag måste operera ögonen för att få söka till PHS och nu har jag faktiskt jobbat så pass bra att jag har ekonomi att göra det också! DYRT!
Herregud, jag väljer att göra det i Örebro hos en klinik jag känner förtroende för, närmare 30 000 vill de ha för båda ögonen. Hujedamig. (i sthlm kan man hitta operationer för ca 10 000/öga)
Efter semestern ska jag på en vanlig synkoll hos en som jobbar med operationer. Där görs en första bedömning om min syn har varit så pass stabil de senaste två åren att jag får göra operationen nu eller om jag bör vänta ett år. Är det ok så ska jag sedan på en "riktig" undersökning inför operationen och sedan bär det av om allt vill sig väl.
Till hösten så kommer jag plugga igen (samtidigt som jag jobbar) och om man är student så får man drygt 10% rabatt på operationen, så det är ett plus!

Jag hoppas verkligen jag är lämplig för operationen och att det går bra. Snacka om att jag skulle gå i atomer om något går fel och jag förlorar synen! Jag vill inte tänka på det. Punkt.
Jag trivs i glasögon och har egentligen aldrig känt ett behov av att slippa dom. "Tyvärr" är jag intresserad av ett yrke där synen är så viktig att det finns synkrav för att komma in på utbildningen, så vad gör man inte för sin framtid och sitt intresse.

Det är verkligen med skräckblandad förtjusning jag visualiserar hur jag ligger på rygg och stirrar in i en laserstråle!

Kommentarer & tankar

Postat av: Saya

Publicerad 2012-06-24 19:59:02

Lina, du vet väl att det finns två olika sätt att operera ögonen på? Jag gissar att du vet eftersom du kollat upp det. Kanske fungerar bara det ena sättet på ditt synfel? Iaf, ett sätt där det finns en liten risk att du kan bli blind - men som är mycket mindre smärtsam. Ett annat sätt där du får mer ont en tid efteråt, men risken att bli blind finns inte. Johan har opererat ögonen med den variant som gör mer ont - och om han hade ont!! Men idag säger han att det utan tvekan var värt det. Så, om du vill prata med någon som har gjort en ögonoperation är det bara att hojta till. :) Kram på dig!

Postat av: Camilla

Publicerad 2012-07-09 09:22:49

Din kära moster har opat sina ögon för snart ett år sedan. Enligt min ögondoktor finns det inte något dokumenterat fall där någon har blivit blind. Det värsta som kan hända är att hornhinnan kan lossna men det är ytterst ovanligt och man kan förhindra det om man uppmärksammar det i tid. Jag är supernöjd:-)Kraaam!!

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela