Lina

Öland

Publicerad 2012-06-07 14:29:55 i I huvudet på Lina,

Helgen spenderades i familjens tecken! 

Sedan några veckor tillbaka var det planerat att jag och PP tillsammans med syster Elin (ej nunna) och hennes Daniel skulle spendera helgen tillsammans i en liten stuga i köpingsvik på öland. En liten mini-semester kan man väl säga. 
Jag såg väldigt mycket fram emot den helgen, både för att det skulle bli kul att komma bort och få se öland i vuxen ålder. Men den främsta anledningen var helt klart att få kvalitetstid med lillasyster! Nu låter det med den formuleringen jag använt, som att det inte blev någon höjdarresa, men johodå! 

Det började med en lång bilresa (5 timmar varav 3 med Elin och Daniel) där vi bland annat käkade på... Tobbas grill.. tror jag den hette, någonstans på vägen (Hjälp, vars var det?), där PP fick sig den hittills godaste kebabrullen i mannaminne (obs, ej i pizzabröd, utan i tunnbröd) och vi stod på handikapparkering. Resan kulminerade sedan i en hisnande färd över ölandsbron i snålblåst och regn. 

Jag har kört över ölandsbron!

Ibland är det ok att begeistra sig över de små sakerna i livet ;) 

Väl på plats stökade vi in oss i den lilla röda stugan och spenderade det lilla som var kvar av fredagskvällen med mys och spel. 

Elin och Daniel hade med sig spelet Ticket to ride, som med sin enkelhet höjde mysfaktorn på kvällen. Trots att reglerna och upplägget är lätta så krävs både strategi och förutseende, samt även en gnutta tur.


Under lördagen var vi renblodiga turister och tog oss en tripp till sollidens slott och trädgårdar. Vi blev även rekommenderade av receptionisten på campingen att ta bilen norrut längs med västkusten. En slingrande grusväg bara ett stenkast från havets dånande i vinden gav oss en naturupplevelse deluxe.



v Sollidens slott v
v Holländska trädgården v
v Ölands västkust, norr om köpingsvik v
v Blåsigt var det! v



Längst med vår sightseeing längst med kusten besökte vi en jättehög kvarn! En av världens högsta, 8 våningar har den. Nu är det enda som är kvar av den en utställning för att påminna om den tidens ingengörsteknik. Mycket intressant.



v Jag var inte med på att en bild togs, men det kan jag bjuda på. v
v Insidan v
v Det blåste inte mindre på utsidan! v




Summa sumarum en mycket fin helg! 

Helgens minus: Den jättestora fjärilslarven som helt plötsligt kröp på mitt knä när jag satt i bilen! Blev riktigt rädd då jag inte var beredd på den!
Helgens minus efter hemkomst: Den jättestora spindeln som följt med i vår resväska och som hoppade ut och skrämde mig när jag skulle ta ur smutskläderna! Den var enorm! huuuu...


Är inte insektsrädd, men jag gillar inte när de skräms.

För att avrunda neråt så ägnade vi söndagen åt att ta det lugnt, städa ihop och köra den långa vägen hem igen. I jönköping bjöds det på fika hos Daniel innan jag och PP, trötta och belåtna rullade tillbaka hem. 



Det var mycket värt att komma ifrån och ha lite syterrelation. Hon är så klok och bra min syster!



Nu är det dags för mig att bege mig ner för att se om posten har kommit, väntar på svar om jag får bli volontär eller inte. Jag är absolut inte säker på att jag får chansen, det är så mycket som spelar roll. Det är trots allt ca 40 pers som inte tas med...

Kommentarer & tankar

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela