Lina

Semestervecka nummer tre. Äventyret.

Publicerad 2013-08-06 12:55:53 i I huvudet på Lina,

Oj vilken fullspäckad vecka jag haft! 
 
Första semesterveckan, omgång två (dvs semestervecka nummer tre av fyra) var ett äventyr i ordets rätta bemärkelse! 
Tidigt, tidigt på måndagsmorgonen satte jag mig i bilen tillsammans med PP och massa packning. Färden gick uppåt. Upp, upp, upp och upp. Våra GPSer började krångla pga för dålig teckning, SÅ högt upp var vi. I Storuman sammanstrålade vi med våra fina vänner Filip och Linda som också kört upp, upp och upp. Efter lite mat i magarna satte vi oss i våra peugeoter (vår röda gamla pärla och deras yngre silverpil) för att ta oss de sista 7 milen på vår totalt dryga 90-mils-resa.
 
SORSELE
 
Framme. Hemma. 
 
Jag, PP, Filip och Linda anlände så till mitt barndomshem där mor, far och broder välkomnade oss. Visiten blev kort då vi hade andra planer än ett lugnt besök hemmavid. Tidigt på tisdagsmorgon satte vi oss således i bilarna igen. Denna gång i nordvästlig riktning. Mot ammarnäs och kungsleden!
 
Filip och Linda hade länge tjatat på mig och PP att vi borde fjällvandra tillsammans. Tror det har tagit dem ungefär 1,5 år att äntligen få oss med på det. Inte för att vi inte har velat, utan mest för att vi varken haft något eget intresse eller utrustning för det. Men nu så äntligen. Jag och PP hade utrustat oss och jag erbjöd att vi skulle kunna gå kungsleden, ammarnäs eftersom jag har mitt föräldrahem bara 10 mil bort. Perfekt att mellanlanda på.
 
Vilken resa. Tre nätter sov vi borta och vilka storslagna vyer! Första natten blåste och regnade vi nästan bort. Vilket kaos!!! Tur att vi råkat tälta bara 200 m bredvid en liten skydds-stuga. Det upptäckte vi när vi i panik och ren överlevnadsinstinkt behövde förflytta oss från platsen. Döm om vår förvåning när det alltså bakom en kulle låg både ett dass och en stuga för skydd mot väder och vind. På dagen sedan mojnade det och vi fick åter igen helt fantastiska vyer framför oss. Trots regnkaoset lyckades vi hålla både tält och skor torra. Det är så värdefullt att få vara torr. 
 
Dag två tog jag detta foto då jag sprang upp för ett berg (utan packning) för att försöka få täckning på mobilen. Skulle INTE kolla facebook, utan smsa till moder!
 
 
Det är väldigt svårt som ni vet att fota landskap med en mobilkamera. Men ni vet vad man säger "bildbevis - annars hände det inte"
 
 Fantastiskt vackert och kul att springa lite "off-pist". Tyvärr hittade jag ingen teckning, men det var ju inte heller säkert att det kulle fungera. 
 
Ett par fiskar blev det senare under vandringen för PP och Filip. Linda stackarn blev utan och jag försökte inte ens ;) Satt och läste en bok samt knaprade på en ölkorv då de andra fiskade.
 
Väl tillbaka på fredagen genomfördes ännu en blixtvisit hos min familj. Tvagning och matintag, omfördelning av packningen, sedan bar det av igen samma dag. Denna gång till släppträsk, vår sommarstuga utanför malå. Vad kan vara ett bättre avslut på en fjällvandring än nedvarvning i en spartansk sommarstuga utan tv och internet. Det finns el men inget rinnande vatten. Mulltoa och jordkällare. Mysigt!
 
 
 
Bild från stugan sett ner mot bryggan och solnedgången.                                               Foto: Albin 
 
 Där rekreerade vi oss och tänkte inte på det "vanliga" livet. Både Filip och Linda skulle börja jobba på måndag och även PP var tvungen att resa tillbaka till Örebro. 
 
Så kom söndag och avresedag. Jag och PP styrde kosan mot Umeå eftersom hans tåg avgick därifrån, medan Filip och Linda styrde mot Linköping, en något längre resa. 
 
Söndagen och måndagen (igår och förrgår) bjöd mig på många trevligheter. Mer om det imorgon! 
 
 
 

Kommentarer & tankar

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela