Lina

Ok. Nu är det gjort...

Publicerad 2013-02-25 12:01:00 i I huvudet på Lina, Resan mot polishögskolan,

Har skickat in min ansökan för polishögskolan!!

Hold tight, because it's going to be a bumpy ride!

 
Ska försöka vara lite mer öppenhjärtig kring detta men det är riktigt svårt. Jag är inte den som är särskilt frispråkig över internet. Vill gärna hålla det privata privat. Samtidigt vet jag att jag själv gärna läser andra polissökandes/polisstuderandes/polisers tankar och resonemang kring sitt yrke, kring synen på människan och på det samhälle vi lever i. Dessutom är detta, dvs att öppet och ärligt berätta att jag söker PHS väldigt känsligt. En saga som kan sluta lyckligt men även resultera i rejektion efter rejektion. Om jag INTE blir antagen... OM jag inte blir antagen, NÄR jag kommer in på PHS. NÄR jag börjar jobba som polis. OM jag inte blir antagen, OM jag blir utbildad polis, NÄR jag slutar att söka, NÄR jag inte blir antagen... Snåriga tankar och en retorik jag alltid föröker använda till min egen fördel. Tror man så kan man. NÄR jag börjar jobba som polis.

Det var på gymnasiet det slog mig, en kväll när jag var på promenad till dansverket. Jag gick i mina bruna UFO-byxor och hade på mig något svart på överkroppen, kanske huvtröjan jag har på bilden här ovanför. Minnesbilden av det är som en out-of-body upplevelse. Jag ser mig själv gå där och plötsligt kommer tanken till mig, som från ingenstans. Jag kanske ska bli polis.
 
Jag kanske ska bli polis.
 
Följt av flera veckors trevande i mitt inre. Ska jag, kan jag, vill jag? Vad innebär det? Kan jag hjälpa andra? Har jag modet och kunskapen? Har jag det inom mig? Vill jag? Jag minns att jag bokade samtal med syokonsulenten. Jag frågade henne massa frågor om polisens vardag och vad de egentligen jobbar med. Till svar fick jag broschyrer. En liten tjej, 160 cm på höjden, lätt överviktig som går danslinje. Som älskar strålkastarljuset från scenen, att dansa till musik, som älskar att läsa. Som klarar skolan galant och till och med läser utökat program för att få lite extra kunskap i matte och engelska. Hon som fick en så fin komplimang av en vän och klasskamrat som hon än idag bär med sig; Du är klassens ankare. Någon att lita på när det stormar. Hon fick det till sig, som ett frö som virvlade in i henne den där vinkterkvällen, på väg för att dansa. Polis? Är det jag?    

Kommentarer & tankar

Postat av: Fru M

Publicerad 2013-02-25 12:33:24

JA! det är du.. Du är klippt och skuren om du frågar mig =D

Svar: Tack så mycket fina du! :D
Lina

Postat av: Elins kammare

Publicerad 2013-02-25 18:13:44

Det kommer säkert gå vägen denna gång, du var ju så nära sist! :) Längtar till fredag!!! puss på dig hjärtat! <3

Postat av: Saya

Publicerad 2013-02-25 19:01:41

Hoppas hoppas!! Du skulle göra ett toppenjobb som polis. Jag tror på dig! :)

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-02-26 19:13:50

Älskade dotter, mitt stöd det har du! Älskar dig.

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela