Lina

Taxi

Publicerad 2013-03-23 21:56:12 i I huvudet på Lina, Resan mot polishögskolan,

Igår var jag ute med fem andra polisvolontärer på uppdrag. Det gick ut på att uppmärksamma taxichaufförerna i staden på ändrade körregler i centrum. Vi åkte polisbuss och jobbade tillsammans med en polisman som varit polisens  representant i detta och med en kvinna från kommunen, tekniska förvaltningen, även hon en drivande länk i förändringarna. Ännu en del i polisens arbetsuppgift och vardag som man inte tänker på. Sanningen är att som det sett ut före omläggningen har ofta huvudgatan genom centrum, som endast är öppen för taxi med kund och buss i linjetrafik, blockerats av just taxibilar främst men även bussar som inte riktigt kommer fram som de ska. Detta medför att utryckningsfordon som till exempel polisbilar och ambulanser har svårt att ta sig fram. Även säkerheten för de människor på stan som i mer eller mindre berusat tillstånd rör sig mellan krogarna har varit mindre tillfredsställande. Med tre taxibilar i bredd och en buss som stressande väntar flåsande bakom en är risken stor att en person kliver ut i gatan där en taxi snabbt tänker flytta sig åt sidan, vad som helst kan hända då. Med några små justeringar hoppas polis, kommun och flera av taxibolagen råda bot på vårt röriga centrum och öppna upp för en mer smidig trafiksituation. Att tala med taxichaufförerna om detta var riktigt trevligt! Vi möttes både av gillande nickar och kritiska röster. Intressant att få en inblick, om än en mycket liten, i den branchen. 
 
Jag tänker avsluta med att dela med mig av en ordväxling mellan mig och en person på stan. Han kom fram till mig efter att ha försökt göra en bedömning av situationen, sex, nej sju personer i varselvästar, en polis och en polisbuss, utspridda runt en av centrums mest populära pubar:
Ung man: Ursäkta, får man fråga vad som händer?
Jag: Det händer inget spännande tyvärr, vi informerar taxichaufförer om ändrade körregler i centrum.
Ung man: Nä det var inget spännande... Det var skittråkigt faktiskt!

Kommentarer & tankar

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela