Lina

Nedräkning: 20 timmar till inskrivning!

Publicerad 2014-01-19 13:05:54 i I huvudet på Lina, Resan mot polishögskolan,

Hej på er!
 
Snart bär det av, för att vara exakt, IMORGON!
 
Jag hade en väldig tur som ganska tidigt efter att jag fick veta att jag blivit antagen som polisstudent fick kontakt med Anna. En vän till mig sökte och lärde känna Anna när de båda gjorde testerna samma dag. Tyvärr kom min vän inte in men Anna gjorde det och berättade för min vän att hon antagits som distansare via dalarnas län. Min vän lade ihop ett och ett och insåg att jag och Anna skulle gå i samma klass, så hon sammanförde oss. TACK!
 
Jag och Anna pratade mycket på facebook och Anna lyckades med konststycket att hitta fler individer i vår klass innan klasslistorna kom. Hon skapade en grupp på FB där vi fram till nu pratat varje dag, bytt tankar och erfarenheter, påminner varandra om saker att tänka på inför skolstart osv. Det har varit guld att ha dessa människor!
 
Tyvärr har informationen till oss nya studenter varit väldigt knapphändig fram tills i torsdags, då kom all möjlig information till oss. Väldigt frustrerande att sitta som på nålar och vänta på info och så helt plötsligt, fem dagar innan skolstart få väldigt mycket att läsa. Nåja, jag cruizar genom alla dokument om allt från kursplaner och litteraturlistor till reglering av hund i koppel på området. 
 
För ett par veckor sedan fick vi i klassen ett internmail i grupp. Där kunde vi genom att se vilka andra som fått mailet hitta våra andra klasskamrater. Hur glad tror ni att jag blev när jag, efter att ha klickat igenom ungefär hälften av individerna, ser att en person har bostadsort: ÖREBRO!? Jag hade varit orolig att jag skulle vara den enda örebroaren i klassen, men nu är vi alltså två stycken! 
 
Jag tog kontakt med honom, Daniel heter han, och han verkade från första messet vara en hyvens kille. Vi har pratat en del, hjälpt varandra och planerat lite inför framtida pendling. Vi båda är inställda på att ta bil när vi behöver ut ur länet samt att återvända hem varje kväll, så det är toppen. Imorgon kommer han och hämtar mig så kör vi tillsammans (eller ja, han kör och jag åker med) till stockholm för inskrivning och en heldag på skolan. 
 
Vi kommer spendera hela första veckan på PHS i solna, därefter återvänder vi hem och kommer vara 1-2 dagar i veckan i antingen Ludvika eller Borlänge, så att så kommer det bli. Till skolan i solna åker vi ungefär var 6:e vecka för heldagar och ibland även kvällsklasser. 
 
En dag för några veckor sedan plingade det till i min mobil, det var ett mess från en person som tydligen är min fadder. Jag hade helt missat att vi skulle bli tilldelade faddrar. Min fadder är en himla bra person som ger mig fler svar än frågor jag ställer, vilket är toppen eftersom när han skriver "bra att veta" saker så förstår jag att jag själv inte skulle ha kommit på tanken att fråga om det. Han läser distans via skåne och kommer att påbörja sin tredje termin nu. 
 
Jag är verkligen spänd över detta. Det har ryktats om ett cykeltest där vi, enligt min fadder, ska "cykla tills döden infaller" (faktiskt citat). Samt att det är bra att öva på hinderbanan när man får tillfälle eftersom den kräver viss teknik... Hjälp. Så ja, väldigt spänd och pirrig inför detta men så klart mest sjukt glad och stolt över mig själv. Nu är det upp till bevis, nu får vi se om mina fem års förberedelser kan ge mig en bra start i detta. 
 
Wish me luck!

 
 
 
 

Kommentarer & tankar

Postat av: Marianne Johansson

Publicerad 2014-01-20 06:49:37

Hej Lina! Gud va spännande det låter, ett stort lycka till från både mej och Hasse.Kram Marianne

Postat av: Fru M

Publicerad 2014-01-20 07:02:26

Du kommer bli en toppen polis! Hejja dig!

Postat av: mamma

Publicerad 2014-01-20 11:17:19

Heja Gumman!! Älskar dig!

Postat av: Camilla

Publicerad 2014-01-20 12:30:58

Nu börjar en ny era i ditt liv, njut av allt lärande. Lycka till!!!

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela