Lina

Straffrätt straffrätt hela dan'

Publicerad 2014-05-02 15:33:31 i I huvudet på Lina, Polisstudent,

Sitter med en flaska cocacola och kämpar med straffrätten. Varje vecka ska vi i vår basgrupp (5 pers) svara på olika frågor som vi sedan får feedback på av vår lärare. Det är väldigt klurigt och roligt! Trist nog är min basgrupp väldigt geografiskt utspridd, två i Örebro, två i Karlstad och en i Arvika vilket gör det en aning komplicerat med gruppuppgifter. Vi jobbar därför i Docs där vi kan sitta hemma var för sig och i realtid skriva i samma dokument :)
Jag tänkte att jag skulle bjussa på ett exempel på en fråga och vårt resonemang. Just detta exempel fick vi ingen kommentar på av vår lärare vilket betyder att hon var nöjd med svaret. OBS, inte mitt resonemang, utan hela gruppens.

G rusar in på en bank. Genom att hota med ett revolverliknande föremål, söker han tilltvinga sig pengar. En kund ser att ”vapnet” inte är en riktig revolver och övermannar G. Polisen kallas till platsen. Ta ställning till om brott begåtts. Motivera varför. Ange i samtliga fall relevanta lagrum.
I detta fall står det klart för oss att G passerat planeringsstadiet och håller därför på med ett tjänligt försök till rån. Vi får lov att anta att eftersom han rusat in på banken, hotat och krävt pengar så har han uppsåt till rånet enligt BrB 1:2, brottet har subjektiv teckning. För att dömas till försök till rån, som är straffbart enligt BrB 8:12, krävs att gärningsmannen “...påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan...” enligt BrB 23:1. I detta fall rör det sig om ett oavslutat försök då handlingen avbrutits innan G tyckte sig vara klar med sitt agerande. Huruvida det vapenliknande föremålet verkligen var ett vapen eller inte är i detta sammanhang ovidkommande då det objektiva rekvisiten för rån enligt BrB 8:5 är uppfyllda ändå. G har försökt stjäla medelst hot som för den hotade framstår som trängande fara, vilket innebär att han kan åtalas för försök till rån.

Är det fara för fullbordan? Skulle rånförsöket kunna räknas som ett otjänligt försök då G är utrustad med ett vapenliknande föremål som antagningsvis inte går att avfyra? Ej fara för fullbordan är normalt straffritt, men handlingen anses straffbar pga att det endast är tillfälliga omständigheter som gör att brottet ej fullbordas. Det är dessutom i detta fall inte viktigt för brottets fullbordan att vapnet fungerar att skjuta med. Syftet med vapnet verkar vara att hota personal och kunder, det hade G lyckats med om det inte varit som vi nyss nämnt, en tillfällig omständighet som gjorde att någon såg att inte något riktigt hot från ett skjutvapen förelåg.
 
Detta är en liten inblick i min vardag just nu :)
 
 

Kommentarer & tankar

Dela med dig av dina tankar!
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Jag är en helt vanlig person som drömt stort och siktat framåt. Flyttade hemifrån som 16-åring, drog en si sådär 100 mil hemifrån efter studenten och fann kärleken i både min nya stad och i han som blev min make. När något går mig emot finner jag på nya sätt att ta mig framåt, jag jobbar nu med mitt drömyrke och är precis där jag vill vara. Problemlösare, ihärdig, feminist, dansare och kärleksfull är några ord som kan beskriva mig. Livsmotto: "He hannel int om å rå ve, he hanne om å ta i tills he följ ve!"

Kategorier

Historisk tillbakablick

Prenumerera och dela